Materialet består af fem faser med fokus på praksis og elevinddragelse. Det kræver ingen teoretiske forudsætninger og kan nemt tilpasses klassens niveau.
Forløbet kan udvides med valgfrie bonusøvelser, der giver mulighed for faglig fordybelse. Øvelserne kan bruges enkeltvis eller samlet – f.eks. til projekter, temadage eller innovationsuger.
Du kan downloade hele undervisningsmaterialet herunder eller de enkelte faser under de forskellige fasebeskrivelser på denne side.
I denne film introducerer Sofie Østergaard Iværksættermissionen. Filmen giver et hurtigt overblik over forløbets fem faser og viser, hvordan eleverne kommer i gang med idégenerering, samarbejder og lærer om iværksætteri i praksis.
I fase 1 introduceres eleverne til grundlæggende økonomiske begreber som indtægter, udgifter og overskud. Gennem enkle aktiviteter begynder de at forstå, hvordan penge virker, og hvad det vil sige at tænke som en lille iværksætter.
I denne opgave arbejder eleverne med at gætte priser på hverdagsting, hvilket skærper deresblik for værdier og gør dem mere bevidste om, hvad ting koster.

I fase 2 omsætter eleverne deres undersøgelser og observationer fra hverdagen til konkrete og gennemførbare idéer.
De lærer at skelne mellem varer og ydelser og bliver bedre til at vurdere, hvad der er realistisk at udvikle inden for rammerne af tid og budget.
Eleverne møder også Amina, Oliver og Micas – tre unge iværksættere, der deler konkrete tips og erfaringer, som hjælper dem godt i gang.

Eleverne arbejder sammen om at udvikle en forretningsplan for en selvvalgt idé. De beskriver idéen, målgruppe, styrker, planlægning, budget og næste skridt. Opgaven styrker elevernes evner inden for kreativ tænkning, samarbejde, planlægning, præsentation og entreprenant problemløsning.
I fase 3 omsætter eleverne deres idé til et konkret og færdig vare eller en ydelse.
De udvikler, designer og finpudser deres løsning, forbereder en overbevisende pitch og træner i at præsentere deres idé, så den vækker nysgerrighed og interesse. Fokus ligger på produktion, visuel formidling og konstruktiv brug af feedback.
Eleverne træner deres præsentationsevner ved at pitche deres idé kort og klart og fængende. De arbejder i tre trin: fange opmærksomheden, præsentere løsningen og afslutte med et mindeværdigt budskab.

I denne fase prøver eleverne deres idé af i den virkeligeverden.
De møder kunderne, sælger deres vare eller ydelse og oplever, hvordan det er at kommunikere, tilpasse og handle i praksis.n Her får eleverne erfaring med både succeser og udfordringer som iværksættere. De øver sig f.eks i at håndtere kunder – og lærer at stå fast på deres idé og bevare motivationen, også når det bliver svært.

Forløbet kan udvides med valgfrie bonusøvelser. Eleverne træner i denne bonusøvelse deres evner til at sælge og præsentere en idé eller et produkt. De øver sig i at lave korte salgstaler, håndtere kunder og styrke deresegen selvtillid som sælgere gennem praktiske øvelser og rollespil.

I den sidste fase samler eleverne trådene fra heleIværksættermissionen. De laver regnskab, evaluerer deres resultater og deler deres oplevelser med hinanden.
Fasen afsluttes blandt andet med elevernes endelige regnskab, hvor de sammenlignerderes budget med de faktiske tal. Her får de værdifuld indsigt i, om deres projekt gav overskud eller underskud – en vigtig læring om økonomi i praksis.
Som afslutning modtager alle elever et diplom som bevis på, at de har gennemført Iværksættermissionen – en anerkendelse af deres indsats og gåpåmod.